Tema
Debat

Hæleri er rykket online - danskerne køber hælervarer på nettet i stor stil

24. sep. 2020
Ny landsdækkende kampagne ’Hæler? – ikke mig’ vil gøre op med problemet. Danskerne køber hvert år hælervarer for ca. 2 mia. kr. og i stigende grad på internettet.

Danskerne skal se sig bedre for, når de shopper brugt på nettet. Hælermarkedet er en milliardforretning, og alene i 2019 købte omkring 250.000 danskere stjålne varer for cirka 2 mia. kr.

Tidligere blev danskerne tilbudt hælervarer på barer og arbejdspladser, men nu sker det især på internettet, dokumenterer en omfattende undersøgelse af det danske hælermarked.

En stor oplysningsindsats skal nu gøre op med hæleri. Hvis du køber hælervarer, bestiller du i realiteten et indbrud i et privat hjem, en virksomhed eller der stjæles fra butikker.

Internettet vokser som afsætningskanal. Danskerne køber årligt omkring 600.000 stjålne varer; fx tøj, parfume, elektronik og designerlamper. En voksende del afsættes på internettet – især på køb- og salgsplatforme og de sociale medier.

Med Anders Lund Madsen som frontfigur kører kampagnen ’Hæler? - ikke mig’ året ud. Danskerne vil især støde på kampagnen på handelsplatforme som DBA, Gul & Gratis og Facebook. Danskerne skal være kritiske, når de shopper brugt - betal med MobilePay og kig efter NemID hos sælger, så ved du hvem du handler med.

Kontakt


Tine Aabye

Ingeniør
+45 41 91 91 51
;